Thursday, June 22, 2017

Första natten & renovering !

Nu i tisdags kväll fick jag tillbaka min husbil från Martin, det innebar att jag skulle spendera min första riktiga natt i husbilen. Vilket förvisso jag sovit i förr, men då var det ett par timmar och "inte på riktigt".

Jag ställde mig på tantolundens parkering ganska sent, flera andra husbilar stod där och det fanns ganska mycket platser kvar så jag behövde inte baxa in mig direkt utan kunde lätt hitta en plats.


Glad men trött husbilsbo.


Det skulle vara relativt kallt den natten kollade jag upp, men som tur var så hade jag mitt stora tunga vintertäcke med mig och bäddade rent i sängen, satt och plickade lite på datorn och provade 4G modemet.

När jag väl kom i säng så kollade jag lite på film innan det var dags att sova, sen sov jag som en stock, valde att sova i den övre slafen vilket innebar lite problem för mig som är ovig, men då har jag en anledning att bli vigare ;)

Renovering


Dagen efter hade jag stämt träff med min vän Annie som skulle hjälpa mig måla insidan av husbilen vit, det innebär många saker. Bland annat fick jag ta in i beräkningen att det mesta av inredningen är gjort av laminat.

Inköp av materiel
    • Målarfärg 
      • Grundfärg
      • Valde en snickarfärg halv-blank Lady 15
    • Penslar x2
    • Rollers x2
    • Slippapper
    • Slipblock
    • Maskeringstejp
    • Täckplast för att skydda allt som inte ska målas
  • Slipning av alla ytor som ska målas måste ske för att färgen ska fästa
  • Rengöring av alla ytor efter slipning
  • Sätta för skyddsplasten och maskeringstejp överallt i kanterna av det som ska målas.
  • Måla ett baslager med grundfärgen - torktid 2 timmar
  • Måla två lager med snickarfärgen - torktid 8 timmar vardera


Annie och jag satte igång tidigt på onsdagmorgonen, slipade och höll på, vilket var ett djäkla jobb, jag var väldigt glad att jag råkade hitta en gammal slipmaskin jag köpt på claes ohlsson en gång i tiden, detta gjorde mitt arbete mycket enklare, jag tog stora ytor och Annie handjagade specialdetaljer som jag inte kom åt. SuperTeam. :)



Därefter var det dags för städning, vilket var väldigt skönt för många timmar försvann till att slipa allting, och det blev rätt mycket damm både som låg i luften, på golvet och fortfarande satt fast på väggarna.

Instruktionen på målarburken sa att vi skulle tvätta rent med något specialmedel, men det hade vi inget så fick bli vatten och trasor, en lätt fuktig trasa och en torr, lite wax-on och wax-off av det hela, vi dammsög ordentligt med och slet ut den gamla mattan och hittade en väldigt ful men funktionabelt golv som vi inte behövde täcka med plast eftersom det ändå skulle täckas med en ny matta där. (det var jobbigt att få till plast över hela golvet som skulle hålla..


Annie städar och tvättar och dammsuger!


Efter detta var det dags att lägga baslager, och runt här så började bli dåligt om tid innan jobbet, efter ett tags målande insåg vi även att det fanns för lite grundfärg, han i butiken hade påstått att vi mer än väl skulle klara oss med en burk. Så vi bestämde oss för att jag skulle ta med husbilen till jobbet, och på vägen köpa mer färg. Stannade lite halvt olagligt i närheten av Järnia, skickade in Annie medans jag stod kvar med den gamla burken, hon kom tillbaka efter ett par minuter, för de hade samma som den vi köpt på fredells! Succé!

Sen på jobbets parkering så målades det klart, Annie var en superhjälte och dessutom så hanns det med att lägga det första lagret av snickarfärgen också, Dag 1 kunde konstateras till en 14 timmars succé till slut. Vi stämde träff morgonen därpå (idag!) för att lägga sista lagret.

När vi gick därifrån var vi sjukt nöjda, för efter basfärgen såg allt fruktansvärt ut eftersom det läckte igenom från grunden, men och andra sidan är inte grunden meningen att vara täckande utan grundande, nöjet låg snarare i mörkret såg det helt perfekt ut efter vårt första lager av snickerifärg!


Annie gör det sista innan hemgång!



Väl tillbaka vid 10 i morse för sista lagret så visade det sig att vi varit lite för exalterade för tidigt, för när färgen torkat visade det sig att det lyste igenom fortfarande. Inte mycket, men tillräckligt för att märkas och kanske syntes det redan igår men efter 14 timmar och i det dunkla mörkret var det svårt att se.


Redo för sista målningen med fulkläder och rufsfrisyr!



Men på det igen, idag hade vi ingen tidspress och allt flöt på väldigt bra, vi målade och stod i, och det blev bättre och bättre, mitt i målningen insåg vi att vår färg inte skulle räcka och den färgen jag köpt på morgonen (på chansning) var fel sort, så Annie stack iväg och köpte tre burkar av rätt !



Rent målarmässigt så hade  vi missat slipa några ytor  (små skymda) som inte blev så bra, men över lag så var vi väldigt nöjda med resultatet och vid 13-tiden kunde vi kalla det färdigt.






Två av de tyvärr lite mörka men färdiga bilderna från när allt var klart!



Jag körde bort till tantoparkeringen och satte mig och vädrade ur (målarfärg, även vattenbaserad luktar) men funderar på att köpa en luktätare som hjälper till. Satte mig med utemöblerna (måste ju prova dem) och bara njöt av vädret, bigaråer och livet med tantolundens grönska omkring mig.

Det som behöver fixas nu är ny matta, det är "mest akut" samt kolla på att fixa strålkastaren fram så jag får igenom den på ombesiktningen, samt ska täta lite olika ställen, ska även sy nya fodral till kuddarna som jag hoppas få hjälp av bl.a. Frida :)

Ska även påbörja ett projekt att dra in led-stripes i vagnen med kontroller för dimning och olika färger, hoppas även att leveransen av solcellerna sker snart!

Hoppas ni inte väntade för länge på detta inlägget men lite mycket som hänt senaste dagarna.

Skriv gärna förslag som ni tycker jag ska fixa, eller ställ frågor om saker!

No comments:

Post a Comment