Saturday, June 17, 2017

Förberedelser

Jag har nu i nästan en vecka ägt min husbil, men jag har enbart spenderat ett par timmar i den innan Martin snodde med sig den ner till Jönköping. Vilket var både bra och dåligt, bra för han behövde den, dåligt för att jag hade velat förbereda och laga den inför nästa månad då jag förhoppningsvis ska köra den ner till Europa.

Reserverar mig för att jag inte minns allt jag förberett, men senaste veckan har jag läst på om husbilsliv, el, drift och underhåll, solenergi




Men det har gett mig tid att förbereda det som ska fixas.

Tänkte gå igenom saker jag tänkt på, och om du läser detta och tänker:
"Men gud han har ju glömt XXX"
Så kommentera gärna och ge förslag!

Utan inbördes ordning:

  • Försäkring
    • Jag valde helförsäkring med vägassistans, så jag får ersättning för alla eventualiteter. Det är en gammal bil och mycket kan hända, den täcker det mesta.
    • Det landade på cirka 500 i månaden som jag tyckte är värt det för lite sinnesro


  • El, energi & underhåll
    • Det gamla batteriet var sopslut, det hade troligen suttit där sen 1991.
    • Köpte två exakt likadana 90A så jag totalt hade 180A, något som man dock kan uppgradera vid tillfälle men räcker långt tillsvidare.
    • Köpte ett 330 Watt solcellspaket med MPPT laddningsregulator för att kunna fricampa mer i sommar. Ska monteras när jag får tillbaka husbilen förhoppningsvis.
      • Fick hjälp av Endi som sysslat med sådana här saker!
      • På tal om det någon som har ett garage eller liknande med minst 3 meter tak som husbilen kan stå och härda under?
    • Kollat på var jag kan köpa in nya strålkastare med fästen eftersom det tydligen var nedslag på dessa i besiktningen. Detta är något som stressar mig mest för detta måste bli klart innan semestern. Dock bara på höger sida, och jag kan berätta att i min familj är det inte mig folk kommer för att fixa sin bil, det är den där rödhåriga saken som är trollkonstnär på det området *snegla mot lillebror*
  • Interiör & rengöring
    • Inte köpt in något än men kollar runt på flera saker
      • Dekorplast
        • Uppfräschning av interiören, täcka för gamla fula bord och luckor osv.
      • Plastmatta
        • För att byta ut den gamla fula filtmattan i hippimönstrat grönt som ligger i nu
      • Målarfärg
        • Läst på vilka färger som biter fast på interiören som finns redan, har en tanke att målla allt brunt fult till vitt och fräscht och byta färg på bord och golv med tidigare nämnda saker.
  • Extrautrustning
    • Grill för att kunna grilla #mitthusbilsliv
    • Kipor Inverterelverk IG2600 
      • För de gånger man fricampar och inte har tillgång till el eller solenergi
      • Elverken i IG-serien, även kallad Sinemaster, har förutom inbyggd microprocessor också försetts med en inverter. Invertern bygger på den senaste tekniken och har till uppgift att "rena" den initiala växelströmmen.

        Detta genom att först invertera den till likström för att sedan reducera spänningsvågens distortion till lägsta gränsen och slutligen invertera tillbaka den till ren och jämn växelström. Detta gör elverken mycket lämpliga för precisionsinstrument och utrustning som är extra känsliga för spänningsvariationer, exempelvis datorer och tv-apparater. Dessa elverk är utrustade med funktionen "Smart Throttle", som innebär ett tystare elverk och upp till 40 procent lägre bränsleförbrukning på grund av att motorns hastighet anpassas till belastningsnivån. Dessutom har elverken överbelastningsskydd och oljenivåvakt. Övrigt enligt CE-normer.
    • Spännband för att kunna surra fast saker
    • Diverse verktyg för att komplettera de jag redan har i händelse av att man behöver dem ute på vägen.
    • Element 220V inköpt för att använda när det är kallt.
    • Kollat var man köpa gasol och priser
    • Köpt in en 4G router för att kunna ha internet hela tiden
    • Kollat på omvandling från 12V till 220 för de gånger som det behövs.
  • Uppställningsplats, resvägar och liknande
    • Börjat kolla när jag är ute och kör tåg/bil/buss/tunnelbana/går var det finns bra platser att ställa sig på, jag jobbar i Stockholm så håller mig däromkring.
      • Danderyd
      • Hägernäs
      • Åkersberga
      • Allmänt djursholm
      • Altorp
      • Sätra
      • Södermalm
        • Parkering gratis på helger
      • Stora Essingen
      • Djurgården
      • Gärdet
      • Tar gärna emot förslag
    • Eftersom jag ska iväg till europa (troligtvis) med den så försöker jag kolla hur man ska åka, bland annat så är ett av de planerade stoppen europas största inomhusbacke för snowboard och skidor.

      Kollat upp var det är fördelaktigt att tanka med.

    • Min tanke är att åka runt den 10e juli så här, väldigt lösa planer:

      • Köpenhamn 
        • Övernattning

      • Nederländerna 
        • Snow world Landgraaf
      • Tyskland 
        • Övernattning i någon lämplig stad, kanske hämta upp folk vid flygplats i västra tyskland
      • Frankrike
        • Turnering
      • Dover
        • Kanske avlämna resesällskap som ska till england
        • Kanske åka direkt till bryssel och lämna där vid flygplatsen
      • Bryssel 
        • Turnering
      • Hemåkning via Fåglum 
        • Samt något annat på vägen

Så långt har jag kommit i min planering, vad tycker du?
Vad har jag glömt? Kommentera.

No comments:

Post a Comment